Az iskolaérettség kérdése minden szülőt érint, akinek gyermeke iskolakezdésre készül. Az iskolaérettség magában foglalja azokat a fizikai, szociális, érzelmi és kognitív készségeket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a gyerekek zökkenőmentesen kezdjék meg az iskolai életet és sikeresen integrálódjanak a tanulási folyamatba.

Az egyik legfontosabb tényező, amely meghatározza a gyermek iskolaérettségét, az érzelmi és szociális érettség. A gyerekeknek képesnek kell lenniük kezelni az iskolai környezetben felmerülő helyzeteket, mint például a tanárokkal és társaikkal való interakciókat, az osztálytermi szabályok betartását és a csoportmunkát. Az érzelmileg érett gyerekek jobban tudnak alkalmazkodni az új helyzetekhez, kevesebb szorongást és stresszt élnek meg, ami elősegíti az akadémiai sikereiket is.

A fizikai készségek szintén alapvetőek az iskolaérettség szempontjából. A gyerekeknek rendelkezniük kell a finommotoros készségekkel, amelyek szükségesek az írás, rajzolás és más kézügyességi feladatok elvégzéséhez. Az általános fizikai állapot és mozgáskoordináció is fontos, hiszen ezek alapozzák meg a napi tevékenységekben való részvételt, például a testnevelés órákon és a szünetek alatti játékban.

Az iskolaérettség egyik alapeleme a kognitív fejlődés, amely magában foglalja a gondolkodási és tanulási képességeket. A gyerekeknek képesnek kell lenniük arra, hogy alapvető fogalmakat és információkat értsenek meg és alkalmazzanak, mint például a számok, betűk, színek és formák ismerete. Emellett a problémamegoldó képességek, a logikus gondolkodás és a figyelem fenntartásának képessége is elengedhetetlen az iskolai sikerhez.